AERONAUTICAL MEMORIAL, AVIATORILOR AVENUE, BUCHAREST – VERSION 2

  • 2009

  • AWARD

    THIRD PLACE

Concept general Majoritatea memorialelor sunt realizate în spaţii publice rupte de trafic şi circulaţia auto (în parcuri sau zone proiectate din faza incipientă să functioneze ca şi memorial), spaţii propice reculegerii şi realizării de ritualuri de aducere aminte. Având în vedere amplasarea particulară a acestui memorial, şi anume suprapunerea lui peste un cadru urban aglomerat, trebuie să răspundă unor cerinţe specifice:

  1. Să nu fie prea discret, deoarece se poate pierde rămânând la statut de mobilier urban. Având în vedere că zona dedicată memorialului este dominată de vegetaţie înalta şi bogată, piesele trebuie să se perceapă distinct, ca să nu se disipeze în masa plantată. 2. Trebuie să fie perceput atât de la nivelul pietonului cât şi , foarte important , de la nivelul conducatorului auto. Pe această arteră traficul auto este mai intens decat cel pietonal. Cu ocazia Ceremoniilor de aducere aminte traficul auto este restricţionat, iar ceremonia se desfăşoară pe axul bulevardului . 3. Să nu creeze spaţii închise care pot genera promiscuitate. 4. Să genereze un reper urban usor recognoscibil, să aibă forţă de reprezentare şi prestanţa, şi să devină elementul compoziţional al ansamblului 5. Să aibă două zone tampon de pregatire (piaţeta dinspre Statuia Aviatorilor şi piaţeta dinspre Charles de Gaulle) . 6. Am evitat folosirea de jocuri de apă deoarece pe timp de iarna, acestea neputând fi folosite, schimbă negativ aspectul ansamblului . Un memorial (spre deosebire de un parc) trebuie să-şi păstreze prestanţă pe tot parcursul anului, chiar şi atunci cand totul este acoperit cu zăpadă sau frunze.

Avantajele acestui concept :

  • Este primul ansamblu sculptural urban ale cărui elemente creează impresia mişcării ca expresie a inventivităţii şi progresului.
  • Se păstrează suprafaţa spaţiilor verzi dominantă (intervenţia în zona pieţelor tampon şi a supralărgirilor din zona sculpturilor urbane reprezintă aprox 10-15%) rezultă că investiţia în pavaje noi este redusă considerabil.
  • Ansamblul îşi păstrază sobrietatea, reprezentativitatea şi expresivitatea necesare unui memorial pe tot parcursul anului, atât ziua cât şi noaptea, indiferent de stratul de zăpadă, frunze sau de starea pavajului.
  • Având în vedere că pilele se pot realiza din beton prefabricat, montajul la fata locului nu necesită mult timp, aici urmând să se realizeze doar placarea cu marmură albă .
  • Se poate realiza etapizat: se pot executa în primă fază elementele de memorial (pilele), urmând ca în faza a doua să se realizeze pavimentele şi în faza 3, piaţetele din zona Charles de Gaulle sau într-o altă ordine propusă de organizatori .
  • Faptul ca elementele repetitive sunt relativ diferite dar identice în esenţă personalizează cele 9 categorii de comemorare ce definesc memorialul .
  • Materialele şi soluţiile tehnice garantează durabilitate, securitate şi buna întreţinere.
  • Intervenţia este suficient de discretă pentru a nu afecta negativ caracterul zonei şi relaţia cu Statuia Aviatorilor.
  • Rezolvă problema accesului în Memorial dinspre Charles de Gaulle prin dezvoltarea celor două piaţete din zona gurilor de metrou. Având în vedere dezvoltarea pe o lungime foarte mare, spaţiul Memorialului trebuie să aibă niste limite clar stabilite pentru a nu se disipa în cadrul urban. Una este Statuia Aviatorilor, iar cealaltă sunt sculpturile urbane din aceste pieţe – ca un pandant cu rol de echilibru si marcare a accesului în spaţiul Memorialului. Această zonă este extrem de aglomerată şi cu un potenţial foarte mare de a genera un spaţiu urban (piaţetă) de calitate. Pe aceste pile se pot realiza proiecţii de imagini cu sisteme moderne tip laser, creând un spectacol interactiv.